Komst boekenkas
‘Verandert veel in de Riebeeck, laat ik eens gaan kijken’
De kracht van samenwerken begint nu in en rond de Riebeeck Galerij zichtbaar en voelbaar te worden. In het afgelopen jaar is de onderlinge cohesie in het winkelcentrum versterkt, kwam er een jaarplan en zetten alle betrokken echt de schouders eronder om de Riebeeck die fijne ontmoetingsplaats te laten zijn die zij voor ogen hebben.
Ze trekken meer en meer met elkaar op en dat werpt z’n vruchten af. Het meest recente voorbeeld van die krachtenbundeling van eigenaar Bun Vastgoed, Versa Welzijn, de buurtcoördinator, de ondernemers en eventmanager Deborah den Dulk is de boekenkast. Deze is vrijdag tijdens de eerste dag van NL Doet geplaatst. Middenin het Hilversumse winkelcentrum aan de Oosterengweg kunnen de bezoekers, van jong tot oud, een boek meenemen naar huis of deze weer terugbrengen. Naast werken aan het leesplezier en eventueel het werken aan de taalvaardigheid moet deze nieuwe voorziening vooral een plek zijn waar de buurt elkaar ontmoet. Volgens opbouwwerker Sandra Zamir van Versa Welzijn is die behoefte aan meer buurtgevoel er ook. Zij benadrukt dat dit idee echt gedragen is door de buurt. Bij dit project zijn ook Marijke Schoorl -‘de boekendame van Hilversum’ – en buurtmoeder Malika Boukhriss (tevens raadslid van Hart voor Hilversum) betrokken. Op den duur is het de bedoeling dat er ook een zitje komt. Vanwege corona is dat nu nog niet mogelijk.
Meer aanloop
Inspelen op wat er leeft, actief zijn en echt werken maken van zaken gaat zorgen voor meer aanloop, zodat het winkelcentrum een aantrekkelijke plek is om naar toe te gaan en anderen te treffen. “Er verandert veel daar. Laat ik eens gaan kijken in de Riebeeck.” Dat is het gevoel dat de betrokkenen hopen op te roepen. Tot nu toe gaat dat, naar eigen zeggen, best goed.
En in de afgelopen periode zijn veel zaken al ten goede gekeerd. Dat is jaren terug al begonnen met de komst van het huis van de buurt. Zamir wijst ook op de studio in het pand. Dat trekt jongeren aan. De Riebeeck is eveneens de thuishaven van buurtinitiatief Koken voor de Buurt, dat vorig jaar al snel ontstond tijdens de eerste lockdown, en nog altijd zo’n zeventig huishoudens van een maaltijd voorziet. Er gebeurt al veel en dat wordt alleen nog maarmeer.
‘Dat samen-gevoel voelt de buurt ook. De volgende stap is om de buurt groter te maken’
Nog meer kruisbestuiving is het devies. En dat steeds meer mensen ontdekken wat de ondernemers in de Riebeeck allemaal te bieden hebben. Alle betrokkenen geven aan dat het belangrijk is dat de Albert Heijn meewerkt en -helpt. Daardoor, zo is de gedachte, ontstaat dat samen-gevoel. Zo geven Zamir en AH-filiaalmanager Jonathan Kooistra bijvoorbeeld aan dat de supermarkt wekelijks een bijdrage levert aan Koken voor de buurt. Het is een voorbeeld van het wij-gevoel.“ Dat voelt de buurt ook. De volgende stap is om de buurt vervolgens groter te maken”, luidt de uitleg van de deelnemers.
Het nieuwe elan is er sinds de komst van Bun Vastgoed. Vorig jaar mei kocht het Almeerse bedrijf het hele complex en kondigde meteen aan dat het winkelcentrum weer een wijkfunctie moet krijgen. “Wij zijn hier voor de lange termijn”, meldde Thomas Boon namens Bun in 2020 al. Binnen en buiten het complex is er al het nodige veranderd en met die klus zijn Bun en de andere betrokkenen nog niet klaar. Zo zijn er ook plannen voor het pand van de Kwik-Fit, dat de Almeerders vorig jaar eveneens hebben gekocht.
Cultuuromslag
Inmiddels zit de ‘Appie’ er alweer een half jaar. Kooistra heeft het Riebeeck kwartier, zoals de wijk heet, goed leren kennen. De filiaalmanager zegt dat er qua supermarkt sprake is van een cultuuromslag. Er zijn echt slagen gemaakt in het luisteren naar de klant. Dat heeft ertoe geleid dat er nu 140 producten meer zijn dan halverwege december toen de deuren voor het eerst opengingen. En wat voor buurt is het nou?“ Het is hier ons kent ons”, weet Kooistra inmiddels. “Mensen doen graag hun boodschappen dichtbij en houden ervan een praatje te maken. Daar sluit de boekenkast mooi op aan”, stelt hij. Inmiddels is er een jaarplan opgesteld voor het winkelcentrum en is er financiële steun vanuit Stadsfonds Hilversum. Een van de zaken die hoog op de agenda staat, is dat er één stijl komt voor de Riebeeck Galerij. Het streven is overal dezelfde look and feel te creëren. “We willen iets neerzetten, waardoor mensen blijven.” Ook op het digitale front zijn er plannen. Achter de schermen wordt er bijvoorbeeld hard gewerkt aan een nieuwe website voor het winkelcentrum. “Dit is geen projectje van dat we even iets doen. We pakken nu echt iets aan wat aangepakt moet worden”, besluit Den Dulk over het verlevendigen van het winkelcentrum en de directe omgeving